Dijital Kitaplar bültenlerine abone olun, yeni çıkan kitapları ve gelişmeleri ilk siz duyun.

Sanrılı Bir Aşka Ağıt

Sanrılı Bir Aşka Ağıt

Feridun Andaç 311

Sınırda, dilsizce gezinen bir anlatı bu. Feridun Andaç, “Sanrılı Bir Aşka Ağıt”ta, insan hallerini, suskunlukların ardında gizlenen yaralı tenleri ve susmaya yatkın ağızların ördüğü dilsizlik duvarlarını konu alıyor. Anlatının her kıvrımında, okuyucuyu kıyısız bir bekleyişin içinde yol almaya çağırıyor. Bir tür geçitsizlik burcunda konaklıyor Andaç’ın anlatısı. Her adımda, her sayfada yeni bir sınır çiziyor; içe dönük, çoğu zaman kırık dökük imgelerle... Zamanın ve mekânın birbirine karıştığı, anıların bulanıklaştığı, düşlerin hayal kırıklığına evrildiği bir sınırda bekleyen karakterlerle buluşturuyor okuru. Onlar, kendi içlerinde kopmuş, kendilerine bile yaban kalmış insan görünümleri...

Andaç’ın dili, kimi zaman bir su değirmeninin döngüsüne benziyor; dönerken suyun altında kaybolan taşların ağırlığını taşıyarak. Sözler, imgeler, kırık dökük cümleler, bekleyişin sonsuzluğuna direnen bakışlar… Her satırda, sevilmekten ve sevmekten korkan insanların sessiz çığlıkları duyuluyor. Anlatı boyunca, karanlığa gömülen seslerin izini süren bir yazar görüyoruz. Bazen yolculukların ötesinde, bazen de taş duvarların soğukluğunda dolaşıyor karakterler…

“Sanrılı Bir Aşka Ağıt”, aşk anlatısı olmaktan öte, yaşamın sınırlarına çekilmiş, kaybolmuş duyguların, yitirilen anların, unutulmaya yüz tutmuş sözcüklerin de ağıtı. İçsel çatışmalar, kaybedilen dostluklar, unutulmuş düşler, gölgelenen yüzler... Andaç, bütün bunları bir araya getirerek, okuru kendi iç dünyasına çağırıyor. Onu, anımsamanın, kaybolmuşluk duygusunun derin sularında yüzdürmek istiyor…

Bu kitap, aşkın sınırlarında kaybolmuş, usulca bekleyen, fısıldayarak kendini anımsatan, ama çoğu zaman dilsizleşen bir anlatı... Feridun Andaç, aşkı tensel bir deneyim olarak değil, aynı zamanda içsel bir çözülme, bir kopuş olarak ele alıyor. Her sayfasında donuk kalmış seslerin ve unutulmuş sözlerin izini süren bu yapıt, okurunu bir kez daha kendi içsel derinliklerine davet ediyor…

 

Kitaptan

 

Ardından mektuplar...

Beni kalkıp Paris’e getiren duygu da buydu aslında...

Valerie, içedönüklüğümü kırmıştı... Nicolette’e kapılıp gitmeme, onun aldatmalarına, yalanlarına dönüp bakabilmeme ayna tutmuştu... Belki de o sanrılı, yıkıcı olabilecek süreci geçirmeme bilmeden elvermişti...

Ama öyle bir duruma gelmiştik ki her şey kısasa kısasa dönüşmüştü.

Sekiz ayda yaşadığım yoğunluğun ışıltılı boşluğunda yuvarlanmamı engellemişti Valerie... Daha doğrusu, onun bendeki imgesi...

İçimdeki körlüğü açmıştı... Aramızdaki yaş deneyimini kapatan bir olguydu bu olan.

Kadınsız bir hayat körelerek yaşamaktı... Gene de ne uzak ne yakın duruş olmalıydı.

Bu da bir denge sorunuydu. İşte bunu da getirip önüme koyan Valerie oldu.

Liege cinnetinden çıktıktan sonra, ama...

Valerie, önüme ışık düşürmüştü bir kez... Sevgiye, şefkate giden yolun ışığıydı bu. Hep kendime dönük yaşamımın getirdiği kapanmayı çok yoğun resim üretmemin nedeni olarak görüyordum. Başka türlüsü de olmazdı benim için.

Şairin yaşadığı ten oyunu tiksindiriyordu beni... Gördüğü, ilgi duyduğu her şeye dokunmak, sahiplenmek duygusu baskındı onda. Kadınları da öyle görüyordu...

Valerie’yle kaybetme korkusunu yenmiştim. Kendimi bir güven ortamında hissediyordum onun yanında.

(Körlük)

 

 

 

Feridun Andaç
Yazar Hakkında

Feridun Andaç Kimdir?

1954’te Erzurum’da doğdu. Yükseköğrenimini MÜ Eğitim Fakültesi’nde tamamladı. İÜ Edebiyat Fakültesi’nde yüksek lisans yaptı. Edebiyat ve karşılaştırmalı edebiyat dersleri verdi. İnceleme, araştırma ve deneme çalışmalarının yanı sıra yazdığı öyküleri ve gezi yazıları çeşitli dergi ve gazetelerde yayımlandı. Bu alanlarda yayımlanan birçok kitabı olan Andaç, üniversitelerde görev yaptı, özel kurumlarda alanı ile ilgili yöneticilik görevlerinde bulundu. 2002 yılından itibaren Dünya Kitapları’nın yayın yönetmenliğini üstlendi; edebiyat/kültür/sanat/tarih alanında iki yüzün üzerinde özgün kitabın yayımını yaptı. Cumhuriyet, Dünya ve Birgün gazetelerinde sürekli yazılar yazan Andaç, Marmara Üniversitesi İletişim ve Güzel Sanatlar fakültelerinde “Günümüz Türk Edebiyatı” , “Kültür Tarihi”, “Eleştiri Kuramları”; Doğuş Üniversitesi’nde “Sanat Tarihi” ve “Yaratıcı Yazarlık” dersleri verdi, veriyor. Attilâ İlhan Kültür Merkezi, Yazıhane&Atölye, Ceres Atölye ve Butik Globel’de verdiği “yaratıcı yazarlık” derslerinin yanı sıra Cumhuriyet gazetesinde (“Okuma Penceresi”)  sürdürmekte, online dergi Edebiyat Haber’de her hafta edebiyatın gündemine dair yazmakta, Eksik Parça Yayınları’nda yayın danışmanlığı yapmaktadır.

 

Eserleri: 

 

İnceleme/Eleştiri: Gerçekçilik Yolunda, (1989, Cem Yay.), Yazınsal Gerçekçiliğin Boyutları (1995, Ümit Yay.), Edebiyatımızın Yol Haritası/Yazınsal Oluşumun Göstergeleri:1 (2000, Can Yay.), Romanda ve Öyküde Gerçeklik Arayışları (2011, Varlık Yay.), Anonimleşen Edebiyat (2014, Varlık Yay.), Pusulasız Edebiyat (2016, Erdem Yay.))

 

Deneme:  Işık Ol, Günüme Ağ (1998, Papirüs Yay.), Söz Uçları, Yazı Burçları (1998, Cumhuriyet Kitapları), Aynanın Arkası (2002, Can Yay.), Celile’de Kuşlar Ölüyor (2003, Can Yay.) , Babil’e Yolculuk (2003, Doğan Kitap) Günün Gölgedeki İzi (2004, Dünya Kitapları), Küllenen Her Şey (2005, Can Yay.), Aşk Hayatı Gölgeler (2006, İskele Yay.), Susan Bir Yerin Dili (2006, Dünya Yay.), Zamana Yazılan Sözler (2007, Doruk Yay.), Öykü Yazmak Öyküyü Düşünmek (2008, Doruk Yay.), Yazıda Yaşamak (2009, Pupa Yay.), Geçen Zamanın İzinde: Kentler (2011, Heyamola), Türkiye’yi Düşünmek (2012, Bilgi Yay.), Öykü Yazmak Hikâye Anlatmak (2014, Ceres), Rüzgâra Verdim Bakışlarımı: Babil’e Yolculuk: 1 (2014, Kaynak), Çıkmazdaki Edebiyat (2016, Erdem), Bir Güz Güneşi Gibi (2016, Dafne), Üstümüzdeki Gül Yaprağı (2016, Eksik Parça), Kültürsüzlüğümüzün Dört Mevsimi ( 2019, Eksik Parça)

 

Yaşantı/İnceleme:, Yaşar Kemal: Sözün Büyücüsü (2015, İnkılap), Aziz Nesin: Gülen Düşünce/Muhalif Kimlik (2016, İnkılap), Yaşar Kemal: Bir Ömür Edebiyat ( 2016, Eksik Parça Yay.)

 

Anlatı-Deneme:, Paris Bir Yalnızlıktır (2009, Kavis Yay.), Erzurum: Bir Kentin Solgun Yüzü (2010, Dharma Yay.), Zamanın Durduğu Bir Yerde: Ortaköy (2010, Heyamola Yay.), Gölgesi Kalemimin Ucunda: Montaigne (2012, Kavis Yay.)

 

Öykü: , Gönlümün Yitik Yurdunda (2003, Can Yay.), Kar Masalları (2003, Doğan Kitap), Yoksa Aşk Ölür (2005, Doğan Kitap), Gün Sevincin Kavşağında (2018, Eksik Parça Yay.), Hassas Kalp Hikâyeleri (2017, Eksik Parça)

 

Roman:

Kaplıcada Son Yaz: Sandım ki Göğün Cennet (2021, Eksik Parça)

 

Anlatı:

Ferhad ile Şirin (2007, Merkez Kit.), İzdüşümler&Yanılsamalar (2021, Kitap Cumhuriyeti), Emrah ile Selvi (yayıma hazırlanıyor)

 

Söyleşi:

Söz Uçar Yazı Kalır (1996, Toplumsal Dön. Yay.), Türkân Şoray ile Yüz Yüze/Gözlerinden Bellidir (2000, Can Yay.): Genişletilmiş 2. basım, 2008, Turkuvaz Kitap; Genişletilmiş 3. Basım: 2010, Dharma Yay., Adalet Ağaoğlu Kitabı (2000, T.İş Bankası Kültür Yay.), Söz Uçar Yazı Kalır/Yüzyılın Son Tanıkları (2001, 2 Cilt, Can Yay.), Yaşar Kemal’in Sözlerinde Yaşamak (2003, Dünya Kitapları), Edebiyatımızın Kadınları (2004, 1. Kitap, Dünya Kitapları) , Erhan Bener’in Dünyasına Yolculuk (2004, Dünya Kitapları), İlhan Berk’le Şiirin Anayurdunda (200-, Dünya Kitapları), Ülkü Tamer’le Hayata ve Şiire Dair (2006, Dünya Kitapları), Doğan Hızlan’la Denemenin Dönencesinde (2006, Dünya Kit.), Emre Kongar Kitabı (2009, T. İş Bankası Kültür Yay.)

 

Derleme:

Sürgün Edebiyatı Edebiyat Sürgünleri (1996, Bağlam Yay.), Öykücünün Kitabı (1999, Varlık Yay.), Anadolu Aydınlanmacısı: Fakir Baykurt (2000, Evrensel Basım Yay.) , Sözcüklerin Diliyle Konuşmak: Tahsin Yücel ile Yüz Yüze (2003, Dünya Kitapları), Sürgünlüğün Bin Yüzü/Sürgünde Edebiyatçılar (2004, Can Yay.), Yazarın Kitabı (2004, Varlık Yay.), Kalem Kitabı: 45 Yazar 45 Öykü (2014, Varlık Yay.) 

 

Aydınlanmanın Işığında Sanat İnsanlarımız:

Vedat Günyol, 1997, İde Yay., Salâh Birsel, 1997, İde Yay., Fakir Baykurt, 1997, İde Yay., Orhan Asena, 1997, İde Yay.,Oktay Akbal, 1997, İde Yay., Timur Selçuk, 1997, İde Yay.,

 

Yabancı Dilde

Söyleşi/İnceleme: İngilizce Living Through the Words of Yaşar Kemal, Çev.: Şemsa Yeğin, 2003, Dünya Kit.

Öykü: Boşnakça Kar Masalları/Bajke Od Snijega, Çev.: Džejla Dautovic, Sarejevo 2009, Connectum Yay. 160 s., Bulgarca Leylaklı Bahçe (Seçme Öyküler)/Çev.: Kadriye Özgür, Sofya 2009, 96 s. Kar Masalları, Çev: Kadriye Özgür-Hüseyin Mevsim, Rusçuk, 148 s., Slovence  Zgodbe Iz Turčije (Çağdaş Türk Öykücülüğü, 2008; Sodobnost International, 237 s.)

 

Ödülleri:

kitap/dosyasıyla-Cem Yayınevi, 1989)1987 Akademi Kitabevi Eleştiri-Deneme Birincilik Ödülü (Gerçeklik Yolunda

1994 Abdi İpekçi Dostluk ve Barış Ödülü (“Işık Ol, Günüme Ağ” adlı denemesiyle

2000 PEN Yazarlar Derneği Onat Kutlar Edebiyat Söyleşi Birincilik Ödülü (Necati Cumalı ile yaptığı “Yazıya Adanmış Bir Ömrün Tanıklığında” adlı söyleşiyle)

2002 Haldun Taner Öykü Ödülü (“Gönlümün Yitik Yurdunda” adlı öyküsüyle)

2004 Dil Derneği Ömer Asım Aksoy Ödülü (Kar Masalları) 

2004 Cemal Süreya Deneme Ödülü (Günün Gölgedeki İzi)

2012 Dil Derneği Ömer Asım Aksoy Ödülü (Gölgesi Kalemimin Ucunda: Montaigne)

2019 Vedat Günyol Deneme Ödülü ( Üstümüzdeki Gül Yaprağı)

 

Yorumlar

Bu Kitap Hakkında Henüz Yorum Yapılmadı!

Sanrılı Bir Aşka Ağıt İçin Yorum Yap